Sabtu, Mei 16, 2009

hahahari cikgu!

hari guru, hari yang kurang diambil kisah untuk disambut. mungkin kerana beranggapan terlalu kejam untuk meraikan orang yang menjadikan kita orang lebih baik dengan sambutan satu hari sahaja.

lebih baik disambut satu hari dari pada tidak sambut lansung,kan.. namun, ada yang lebih penting dalam menceritakan hal perguruan ini. sebagai permulaan, abah saya seorang guru. maksudnya, dia jadi guru dan dibayar gaji untuk mengajar. pendek kata, menjadi guru secara rasmi. memang tugas yang mencabar. (ucapan selamat bertugas kepada guru-guru rasmi; fazri&isteri, along&suami, zulhairi, dan semua yang memilih cabang tugas sebagai guru rasmi)

sebenarnya, saya sentiasa menganggap orang yang bergelar guru ini ada di keliling saya. sentiasa memeberi tunjuk ajar pada seriap menjuru deria yang dikurniai tuhan kepada saya.

semoga saya tidak akan lupa ajaran guru agung bernama muhammad bin abdullah saw

we once had a teacher
the teacher of teachers,
he changed the world for the better
and made us better creatures,
oh allah we’ve shamed ourselves
we’ve strayed from al-mu'allim,
surely we’ve wronged ourselves
what will we say in front him?
oh mu'allim...

1 ulasan:

  1. seseorang pernah berkata;
    "mengapa harus mendengar salakan anjing, tetapi tidak mendengar kicauan burung?
    mengapa lihat gelapnya malam, tetapi tidak menyaksikan kerlipan bintangn, dan keindahan bulan?
    mengapa mengeluh sengatan lebah, tetapi lupa manisnya madu"

    BalasPadam